مشاور شبکه کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ تاریخ انتشار

مشاور شبکه کیست؟

مشاور شبکه یک متخصص فناوری اطلاعات است که با شبکه‌های کامپیوتری کار می‌کند. مشاوران شبکه معمولا برای کمک به سازمان‌ها در ساخت و نگه‌داری شبکه‌های کامپیوتری، همکاری می‌کنند. آن‌ها اغلب از تخصص شبکه خود برای کمک به سازمان‌ها برای به‌روز ماندن در مورد فناوری‌های جدید و سایر مسائل فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند. اغلب مشاوران شبکه به‌طور مستقل کار می‌کنند و با سازمان‌های مختلفی قرارداد می‌بندند تا در پروژه‌های مربوط به شبکه‌های کامپیوتری به آن‌ها کمک کنند.
مشاوران با مدیر سازمان یا مهندسان شبکه ملاقات می‌کنند تا در مورد الزامات شبکه بحث کنند. آن‌ها در مرحله بعد در مورد عملکرد و امنیت شبکه تحقیق می‌کنند. پس از تجزیه و تحلیل دقیق، پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند.
مشاور شبکه عنوان گسترده‌ای است و موقعیت‌های متنوع شغلی را شامل می‌شود. مشاور شبکه ممکن است یک معمار شبکه، مدیر سیستم، متخصص امنیت یا یک کارشناس مخابرات باشد. مشاوران بر کل شبکه نظارت می‌کنند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنند. آن‌ها همچنین ممکن است در صورت نیاز نصب و پیکربندی فایروال‌های شبکه و نرم‌افزار آنتی ویروس را بررسی کنند.

مشاور شبکه چه وظایفی دارد؟

بسیاری از شرکت‌ها برای تضمین عملکرد شبکه خود به این مشاوران نیاز دارند. مشاوران، به تحقیق، ارائه توصیه و پیشنهاد و اعمال تغییرات در شبکه به صورت تمام وقت یا به صورت مستقل، برای یک سازمان یا مشتری می‌پردازند.
مشاوران شبکه وظایف مختلفی را در رابطه با ایجاد و نگه‌داری شبکه‌های کامپیوتری بر عهده دارند. بنابراین، وظایف شغلی ممکن است بر اساس مهارت‌های فرد یا نیازهای یک شرکت متغیر باشد، اما معمولا مسئولیت‌های رایج در این موقعیت شغلی به شرح زیر است:

  • طراحی شبکه‌های کامپیوتری متناسب با نیاز سازمان‌ها
  • نگه‌داری شبکه‌های کامپیوتری و رفع مشکلات فنی
  • شناسایی و برطرف کردن تمام مشکلات زیرساختی شبکه
  • حفظ اسناد زیرساخت فناوری اطلاعات
  • تحلیل اسناد شبکه
  • ارائه پیشنهاد و پیاده‌سازی جدیدترین فناوری برای افزایش بهره‌وری شبکه
  • ایجاد سیستم‌هایی برای ذخیره و بازیابی داده‌ها
  • اجرای اقدامات امنیتی شبکه

مهارت‌های مشاور شبکه

مهارت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند برای مشاوران شبکه مفید باشد، در این بخش به‌صورت کلی مهارت‌های موردنیاز را بررسی کرده‌ایم. مهارت‌هایی مانند:

مهارت‌های تحلیلی

مهارت‌های تحلیلی برای مشاوران شبکه بسیار مهم است. آن‌ها باید بدانند که چگونه داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و انتقادی فکر کنند. علاوه بر این، داشتن مهارت‌های تحلیلی قوی می‌تواند به مشاوران شبکه کمک کند تا سیستم‌های کامپیوتری را تحلیل کنند و مشکلات را شناسایی کنند.

حل مسئله

مشاوران شبکه به مهارت‌های قوی در حل مسئله نیاز دارند تا بتوانند شبکه‌های کامپیوتری را عیب‌یابی کنند و مشکلات فنی را برطرف کنند. آن‌ها باید بدانند که چگونه مشکلات فنی را شناسایی کرده و بهترین روش را برای حل آن‌ها انتخاب کنند.

مهارت‌های فنی

مشاوران شبکه می‌توانند از توسعه انواع مهارت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات از جمله دانش در امنیت سایبری، زیرساخت‌های کامپیوتری و برنامه‌نویسی کامپیوتر بهره‌مند شوند.
مهرات‌های ارتباطی و ارائه
مشاوران شبکه اغلب می‌توانند اطلاعات را در قالب ارائه، به افراد سازمان خود منتقل کنند، به همین منظور، برای مشاوران شبکه مهم است که بدانند چگونه ارائه‌ها را آماده کنند، نمودار ایجاد کنند و در مقابل گروهی از افراد صحبت کنند. بنابراین، مهارت‌های ارتباطی خوب برای مشاوران شبکه که اغلب مسئول انتقال اطلاعات پیچیده به مشتریان یا افراد سازمان خود هستند، مفید است. مشاوران شبکه همچنین می‌توانند وظیفه تهیه گزارش‌ها را داشته باشند که نیاز به مهارت‌های نوشتاری خواهد داشت.

رهبری

در برخی از موقعیت‌ها، مشاوران شبکه مسئول مدیریت تیمی از تحلیل‌گران شبکه و سایر متخصصان فناوری اطلاعات هستند. بنابراین، مهارت‌های رهبری می‌تواند برای مشاوران شبکه مفید باشد. برخی از مهارت‌های مفید شامل خلاقیت، توانایی ایجاد انگیزه در افراد دیگر، تفکر استراتژیک و دادن بازخورد است.

روحیه کار تیمی

اغلب مشاوران شبکه در تیم‌هایی با متخصصان شبکه و سایر متخصصان فناوری اطلاعات کار می‌کنند که روحیه کار تیمی وهمکاری را به یک مهارت ضروری برای مشاوران شبکه تبدیل می‌کند. برای مشاوران شبکه مهم است که بتوانند به عنوان اعضای ارزشمند یک تیم خدمت کنند، با اعضای تیم ارتباط برقرار کنند، به اعضای تیم گوش دهند و مسئولیت پروژه‌های مشترک را بر عهده بگیرند.

سازماندهی

مشاوران شبکه به مهارت‌هایی در سازمان‌دهی نیاز دارند، زیرا سازماندهی داده‌ها و پیگیری تمام اجزای مختلف یک شبکه کامپیوتری، برای آن‌ها مهم است.

گواهینامه‌های کاربردی برای مشاور شبکه

در کنار مدارک دانشگاهی، بسیاری از کارفرمایان متقاضیانی را ترجیح می‌دهند که تجربه کار با شبکه‌های کامپیوتری را از طریق کارآموزی یا مشاغلی مانند مهندسی شبکه داشته باشند. البته قبل از آن نیز باید گواهینامه‌های تخصصی در زمینه شبکه را برای تقویت مهارت‌ها و افزایش دانش خود کسب کنید. قرار دادن گواهینامه در رزومه همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا دانش خود در این زمینه را ثابت کنید.
توجه داشته باشید که گواهینامه‌های محبوب زیادی در زمینه شبکه وجود دارد و ما در این بخش برخی از گواهینامه‌های محبوب برای مشاوران شبکه را معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

Network Plus

پس از دریافت مدرک دانشگاهی، می‌توانید برای گواهینامه حرفه‌ای آماده شوید. در ابتدا برای درک کلی مفاهیم شبکه بهتر است به مفاهیم دوره Network Plus مسلط باشید. Network Plus بدون در نظر گرفتن کمپانی و  پلتفرم خاصی شما را برای ورود به شبکه‌های کامپیوتری آماده می‌کند. این دوره، اطلاعات مورد نیاز برای عیب‌یابی، پیکربندی و مدیریت شبکه‌های سیمی و بی‌سیم موجود در شرکت‌های سراسر جهان، شناخت فناوری‌های نوظهور، از جمله فناوری‌های ابری و مجازی‌سازی را ارائه می‌دهد.

CCNA

برای کسب گواهینامه Cisco Certified Network Associate (CCNA) می‌توانید در آزمونی که مهارت‌های فناوری اطلاعات مختلفی را پوشش می‌دهد، شرکت کنید. معمولا متقاضیان قبل از شرکت در آزمون سعی می‌کنند تجربه‌ عملی لازم در زمینه شبکه، امنیت، عملیات مرکز داده یا موضوعات مشابه را به‌دست ‌آورند. این گواهینامه از محبوب‌ترین گواهینامه‌های حوزه فناوری اطلاعات و اولین گواهینامه سیسکو است. CCNA مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش شبکه‌های کامپیوتری، از جمله نصب، پیکربندی، نگه‌داری و عیب‌یابی تجهیزات شبکه را در افراد ایجاد می‌کند.

CCNP

CCNP (Cisco Certified Network Professional) ارائه شده است تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و به طور مستقل روی راهکار‌های پیچیده شبکه کار کنید. داشتن گواهینامه CCNP توانایی شما را برای پیاده‌سازی و عیب‌یابی شبکه‌های LAN و WAN در سطح حرفه‌ای، تایید می‌کند. علاوه بر این، شما به عنوان فردی شناخته می‌شوید که می‌توانید با متخصصان در مسائل مربوط به راهکارهای صدا، بی‌سیم، امنیت پیشرفته همکاری کنید.

MCSE

 Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) گواهینامه معتبری برای متخصصان فناوری اطلاعات است که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود. این گواهینامه دانش فرد را در رابطه با فناوری‌های مختلف مایکروسافت مانند Windows Server، SQL Server، Exchange Server، Sharepoint، System Center (SCCM) و Office 365 محک می‌زند. در طی این دوره، داوطلبان با سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، سیستم‌های دسکتاپ مرتبط، شبکه و محصولات ارائه شده مایکروسافت آشنا خواهند شد.

4 مرحله برای رسیدن به موقعیت مشاور شبکه

دریافت مدرک کارشناسی

برای تبدیل شدن به یک مشاور شبکه، به مدارک تحصیلی و حرفه‌ای خاصی نیاز دارید. اکثر مشاوران شبکه حداقل دارای مدرک کارشناسی در زمینه فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط هستند. در رزومه برخی از مشاوران شبکه نیز مدرک کارشناسی ارشد دیده می‌شود.

دریافت گواهینامه تخصصی

داشتن گواهینامه حرفه‌ای، توانایی فرد در انجام وظایف شبکه را ثابت می‌کند و نشان‌دهنده شایستگی در مدیریت، نگه‌داری، نصب، پیکربندی و عیب‌یابی زیرساخت‌های اصلی شبکه است. گواهینامه‌های بسیاری در سیستم‌ عامل‌ها، نرم‌افزارها، سرورها، ابزارها و برنامه‌های کاربردی موجود است. سازمان‌هایی مانند مایکروسافت و سیسکو گواهینامه‌های فناوری اطلاعات را برای انواع مختلف حرفه‌ها ارائه می‌دهند که در بخش قبلی برخی از محبوب‌ترین‌ها را شرح دادیم.

کسب تجربه

اغلب فرصت‌های شغلی مشاوره شبکه را می‌توان در سازمان‌های بزرگ یافت. افراد ممکن است از طریق موقعیت‌هایی مانند کلرشناس پشتیبانی کامپیوتر وارد نیروی کار شوند. آن‌ها ممکن است کمک فنی ارائه دهند، سیستم‌های کامپیوتری را نظارت کنند، در برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی زیرساخت کمک کنند، یا تعمیر و نگه‌داری معمول شبکه کامپیوتری را انجام دهند. پس از کسب تجربه لازم، شما واجد شرایط شروع فعالیت در موقعیت مشاور شبکه خواهید بود.

آموزش مداوم

تکنولوژی شبکه‌های کامپیوتری دائما در حال تغییر است. افراد در این زمینه باید دائما دانش جدیدی کسب کنند تا با این تغییرات همگام شوند. بعد از این‌که در این شغل مشغول به‌ کار شدید و تجربه کاری لازم را در این زمینه به‌دست آورید، آموزش را رها نکنید. آموزش و دریافت گواهینامه بیشتر در زمینه‌های تخصصی مانند امنیت شبکه، معماری و طراحی شبکه یا سیستم عامل‌هایی خاص مانند لینوکس را به برنامه خود اضافه کنید تا یک گام از رقیبان خود جلو باشید.

محیط کار، آینده شغلی و درآمد مشاور شبکه

مشاوران شبکه که معمولا به‌صورت مستقل و با کارفرمایان متعددی کار می‌کنند، اغلب انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سایر مشاغل شبکه دارند و می‌توانند برای انواع مشتریان مختلف در محیط‌های کاری مختلف کار کنند، همچنین معمولا می‌توانند ساعات کاری خود را تعیین کنند. برخی از مشاوران شبکه می‌توانند از خانه کار کنند، اما این کار معمولا در محیط اداری انجام می‌شود. همچنین، ممکن است نیاز به سفر یا مراجعه به مکان‌های مشتری باشد.
انتظار می‌رود مشاغل در شبکه‌های کامپیوتری و مدیریت سیستم در چند سال آینده به‌طور پیوسته رشد کنند. این نشان‌دهنده چشم‌انداز شغلی مثبت برای مشاوران شبکه است، به این معنی که احتمال پیدا کردن موقعیت‌های مشاور شبکه در سال‌های آینده وجود دارد.
دستمزد مشاور شبکه می‌تواند بر اساس عوامل متعددی از جمله مکان، کارفرما، تجربه و موارد دیگر متفاوت باشد. مشاوران شبکه همچنین می‌توانند برای اضافه کاری حقوق و پاداش دریافت کنند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg